tirsdag 14. april 2009

Analyse av reklame fra Cubus.

Reklamen blir reklamert for klesbutikken, Cubus. Denne reklamen ligger utepå internett og vises også på tv, jeg hentet reklamen fra: Trykk her!
Den blir sendt i pausene av ulike tvprogrammer og på mange ulike kanaler. Bant annet tv2 og tvnorge. Målgruppen for denne reklamen er barn, unge og voksne som er interessert i å følge de ulike årstidenes mote. Den er tilregnet kvinner. Hensikten med reklamen er at vi skal få være en del av den nye klesmoten, de viser også at klærne er komfortable å ha på i ulike sammenhenger.

Reklamen viser en del voksne kvinner som viser seg frem i ulike posisjoner og sportye sammenhenger. De har forskjellige klær på seg og viser de på en positiv måte slik at seerne skal få lyst til å kjøpe det. Virkemidler ut fra denne reklamen er fengende musikk, sol, vind, sterke farger. kroppsbruk og ulikt terreng for klærne. Produktet som skal komme frem i denne videosnutten blir presentert i starten og varer helt til slutten. - Dette har en positiv virkning og man blir lett påvirket av den nye klesmoten igjennom disse reklamene. Man får nye ideer til klesstil og får se hva som kommer til å være "inn" dette året.

Det eneste av tekst reklamen tilbyr er "Cubus". Dette er jo et plussord slik at seerne kan se hvilken kjede klærne kommer fra, i tilfelle de ser noe de vil ha.

Gjennom hele reklamen er det musikken og kontrastene som dominerer; sangen som spiller heter:
Nikka Costa - Everybody got their something.
En veldig fengende og lyster sang som skaper stemning av rytme og tøffhet.

Igjennom reklamen er det mye klipping mellom de ulike modellene. Det er en god sammenheng slik at du får et tilbakeblikk til de ulike klærne igjen. Det er gjentakelser av de samme klærne, bare at de er klippet slik at det blir annen vær modell. Alle situasjonene ligger godt sammen og har samme budskap. Gir en større dybde ved at de har klippet sammen ulike klesstiler, modeller og terreng.

Budskapet er å få unge og voksne til å kjøpe klær, bli interessert og være oppdatert på årets klesmoter. Virkemidlene er tilpasset målgruppen bra, for man blir fenget av lyd, farger og kontraster. Jeg trur at flere folk har begynt å kjøpe disse klærne etter at de begynte produsere reklamer for det. altså en økende positiv handling fra kjeden, Cubus. Den selger til unge og voksne som er interessert i mote.
Jeg syns disse verdiene er både positivt og negativt på tanke av at det blir et stor kjøpepress og at man blir mer respektert om man følger med i moten (som ungdom)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar