onsdag 10. juni 2009

I dag tok jeg og Anniken bussen 10 over 8, da vi skulle gå av på skolen glemte vi å trykke stopp så bussen bare kjørte videre. Så flaue som vi var i vårt ståsted fant vi på unnskyldninger for hvorfor vi ikke gikk av der vi skulle. Så vi gikk da av på butikken som er et stykke unda og kjøpte oss kjeks, brus og potetgull. - Planlagt liker vi å kalle det. Men selvsagt så sitter jeg igjen her å angrer for å ha kjøpt meg de kjeksene, er faktisk ikke så glad i dem. Nesten så jeg skutrer bort til butikken og kjøper nye, men som sagt tidligere vil jeg ikke oppføre meg som en arrgoant snobb som bruker opp lommepenger på usunnfornuft. Da vi enderlig kom til skolen ble det litt ventetid før vi fikk vite målene, når de ankom kom jeg i stadig mer og mer forvirret og spørsmålstegn utrykk. Wtf, stress. Så når vi dro hjem igjen sto det to haikere på jakobsli som skulle til Otta - Oppdal, så vi sto på andre siden av veien og snakket om dem. At de aldri ville få skyss ettersom de så forferdelige ut. - så vi kom med med tips som mindre klær, sminke og ordnet hår. Da vi satt på bussen så jeg at det faktick var en liten rød golf som stoppet for dem. Forskrekket og i latter sitter vi der, usj. Så dro jeg med mamma til KBS og shoppet meg en fin toppgreierting :- D Greit i ekstase etter å ha kjøpt den ja, vis dere lurte!

Men ja nå sitter jeg her fullstendig uinteressert og giddeslaus i å lese til eksamen. Fikk tema: SFO, som må være det værste og vanskeligste jeg kunne kommet opp i fra min side. Fikk det samme på andre prøve eksamen vi hadde og det gjorde det mye vanskeligere enn temaet; barnehage. 

Eksamen for oss fungere på den måten at vi har en time forberedelsestid hvor lærer ser på oss under hele timen og ser på vår innsats. Deretter kommer en halvtime med gruppe fremlegg fra målene, og så en 20minutter med induviduell samtale hvor du skal snakke om alle målene og slik.

Her er målene:

Helsefremmende arbeid:
- elevene skal kunne gjøre rede for aktiviteter for barn og unge som fremmer god fysisk og psykisk helse.
Kommunikasjon og samhandling:
- Eleven skal kunne drøfte tiltak som bidrar til å utvikle sosial kompetanse hos barn og unge
- Eleven skal kunne drøfte faktorer som er viktig for sosialiseringsprosessen hos barn og uge, og gjøre rede for hvordan en kan veilede barn og unge.
- Eleven skal kunne drøfte ulike strategier for konflikthåndtering og prøve noen strategier i praksis.
Yrkesutøvelse:
- Eleven skal kunne gjøre rede for hva pedagogisk arbeid er, og drøfte hvilke holdninger som er viktige i pedagogisk arbeid.
- Eleven skal kunne drøfte tiltak som fremmer barn og unges evne til å vurdere medienes påvirkning.
- Eleven skal kunne gjøre rede for hva observasjon, planlegging og dokumentasjon kan bety i arbeidet med barn og unge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar